joi, decembrie 15, 2022

Aproape Testament...

 






Se face-n jurul meu tot mai târziu,

Cât de aproape, simt, că e momentul,

Ca tine, Iancule Avram, să-mi scriu

Ce deznădejdea-n gânduri Testamentul!


Văd și eu precum vedeau atunci

Ochii tăi, mistuitori ca para,

Speranța din bătrâni se stinge-n prunci,

Prea zilnic ni se-mpuținează Țara!


O, Neam al meu, nu vrei să te ridici

Din somnul plin ca râul de gunoaie

Și toate câte nu le spun aici,

Ți-apasă sufletul și-l încovoaie!

.......................................................

Se face-n jurul meu tot mai târziu

Și lumea toată parcă e pe ducă,

Vreau Testamentul, Iancule, să-l scriu,

Citească-l cine poate să-l traducă...

Joi, 15 Decembrie 2022


Cât am colindat...

Unicul dor al vieții mele e să-mi văd națiunea mea fericită!”

Avram Iancu, 20 Dec. 1850


Cât voi colinda în jos și-n sus,

De-a lungul și de-a latul pe pământ,

Munți ca Apusenii-n lume nu-s,

Nici ca Moții oameni nu mai sunt!


În sufletele lor, mereu bogate,

Fericit e cel ce a pătruns,

Dumnezeu le-a pus aici de toate

Și aur și durere îndeajuns!


De legământ nu-i nimeni să-i dezlege,

De Legământul dat întâia oară,

Din Țară și din datini și din lege

Nu i-a scos niciun dușman afară!


Pe crestele cernite de sub nori

Stau de veghe Horia și Iancu,

Între primejdii prinși adeseori

Dinspre moarte apărându-și flancu'!


Acolo mi-a fost dat spre dimineață

Să văd lumina lumii-ntâia oară

Și de-atunci am să o port prin viață

Până se face în cuvinte seară...


Cât am colindat în sus și-n jos,

Pe pământ de-a lungul și de-a latul,

Un alt câștig nu-mi este de folos,

Care să-i pună sufletului hatul!


Dar simt în mine o durere multă

Și-n fiecare vers aici o spun:

De Testamentul lui cine ascultă,

De cel fără odihnă sub gorun?


Pentru popor și celălalt pe roată

Și-a dat suflarea, ultima, sub frig,

Mă doare și prin viața asta toată

Iubirea pretutindenea mi-o strig!


Nicolae Nicoară-Horia


Niciun comentariu: