joi, mai 09, 2024

Din memoria luminii...

                                                 Lucian Blaga

                                       ( 9 Mai 1895 - 6 Mai 1961)

 

 

Lucian Blaga, poet, eseist, dramaturg, filosof, traducător, jurnalist, profesor universitar, academician, diplomat român, născut la 9


/21 mai 1895 în localitatea Lancrăm
, lângă Sebeș, din comitatul Sibiu de atunci.

La 9 mai 1961, de ziua nașterii lui, (avea să împlinească 66 de ani), cobora în țărâna din care i-a fost dat să se nască...

În perioada 17-19 mai 2024, municipiul Sebeş va găzdui cea de-a 44-a ediţie a Festivalului Internaţional „Lucian Blaga-Laudă semințelor celor de față și-n veci tuturor”.

Fondat în anul 1981 de Achim Mihu, Mircea Tomuș, Gheorghe Maniu, Ion Mărgineanu, onorat de prezența istoricului Vasile Netea, a lui Constantin Noica în anul 1984, Nicolae Steinhardt în 1986, Festivalul Internațional „Lucian Blaga” de la Sebeș-Lancrăm reprezintă o istorie culturală de prețuit în zilele noastre, transmit organizatorii.

În „marea lui trecere”, Sebeşul are poveşti frumoase, care se scriu prin oameni, personalităţi unice, care fac parte din „corola de minuni” a acestor locuri.

Festivalul este expresia simbolică a preţuirii pe care Sebeşul o dăruieşte memoriei lui Lucian Blaga, poetul şi filozoful misterelor.

Imaginea acestui festival s-a conturat tot mai expresiv, an după an, prin participarea unor personalităţi din ţară şi din străinătate, care i-au adus longevitate şi prestigiu.

Martor de la prima Ediție, 15-17 Mai 1981 și la multe altele, unde ochii mei au văzut atâtea „minuni”, memoria luminii, corola ei, a rămas vie, nestrivită în sufletul meu!

Lucian Blaga,

Adolescent îndrăgostit

Citeam-recitam poeziile tale

Acolo-n Ardeal,

Din răsărit în răsărit,

Din deal în vale,

Din vale în deal...

Și-așa pictam

Cu gândurile mele

Pe pânza vieții,

Poem după poem...

„Să nu se simtă Dumnezeu

în mine

un rob în temniță-încătușat.

Pământule, dă-mi aripi:

săgeată vreau să fiu, să spintec

nemărginirea...”.

 „Oprește, Doamne, ceasornicul

 cu care ne măsori destrămarea”.

„Ea cântă şi eu ascult.

Pe buzele ei calde mi se naşte sufletul”.

Kuppenheim, Baden-Württemberg

Joi, 9 Mai 2024

Din Săptămâna Luminată

 

Poetule, cu Veșnicia-n grai,

Tatăl din cer în veci să te-alduiască,

Să mori și să te naști în luna Mai

E o minune prea dumnezeiască!

 

Cel „mut” în țara și-n durerea ei

De unde ești și unde ești eu știu,

Ne iartă neputința dacă vrei

Că nu te-am înțeles când erai viu!

 

Că numele pe-ascuns ți l-am rostit,

Toți răii de atunci să nu-l audă

Și astăzi printre noi neliniștit

Tot umblă duhul necurat de iudă...

 

Cu sufletul de bucurie plin,

Când nicio curte nu mai are Dorul,

Spre Lancrăm vin acum să mă închin,

S-ascult cum încă murmură izvorul...

 

Dor de Lancrăm...

 

Iar mi se face dor, un Dor

Ce nu mai poate să mă-ncapă,

De acel „firav”, sfânt izvor,

Din care sufletul se-adapă...

 

De-atâtea ori cu gând fierbinte,

Prea-plin de-o tainică lumină,

În Lancrămul dintre cuvinte,

Am fost la casa lui...străină!

 

Poetul era dus departe,

Tot ca o lebădă tăcut,

Că îmi venea cu el în moarte

Din lumea asta să mă mut...

 

Pe Râpa roșie de ciudă

Vedeam cum toate-n jur se duc,

Sub fruntea care-n van asudă

Și-acum e versul meu năuc.

...............................................

„Risipei se dedă Florarul”,

Tot mai târziu e-n calendar,

Mă-ntreabă gândul meu, amarul:

Poetul se va naște iar?

                    ***

Mi-e Dor de Lancrăm, ah, ce dulce chin!

Un gând înalt pe tâmple mă apasă,

Mi-e Dor de Lancrăm, cum mi-e Dor de casă,

Acasa Lui la care mă închin…

 

„Sunt obosit ca drumul” şi bolnav

De-atâta sete netradusă-n zbor,

Se-aude clar izvorul sub răzor

Psalmodiind acelaşi cântec grav.

 

Sufletul meu se mistuie pe ruguri,

Precum sămânţa ce visează glodul,

Acum, când „pomii au dureri de muguri”

În floarea care îşi aşteaptă rodul.

 

Mi-e Dor de Lancrăm, ah, ce dulce chin!

Oriunde-aş fi, din orice timp anume,

Mi-e Dor de Lancrăm şi-nspre Lancrăm vin

Cum vine numele înspre prenume…

 

Nicolae Nicoară-Horia      

 


Niciun comentariu: